Kørselsafgifter i København – samfundsøkonomisk metode og resultater

Authors

  • Uffe Nielsen Institut for Miljøvurdering
  • Otto Anker Nielsen Center for Trafik og Transport, Danmarks Tekniske Universitet
  • Jeppe Rich Center for Trafik og Transport, Danmarks Tekniske Universitet

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v13i1.5246

Keywords:

road pricing, socio economic analysis, Copenhagen

Abstract

Er kørselsafgifter en samfundsmæssig god ide? Og hvilken model for kørselsafgifter foretrækkes? For at svare på disse spørgsmål er det ikke nok at estimere de trafikale effekter, men de skal også sammenvejes i en samfundsøkonomisk analyse, der har til formål at foretage en konsistent afvejning af fordele og ulemper ved et givent projekt. Her skal der bl.a. tages hensyn til fx etablerings- og driftsomkostninger ved et kørselsafgiftssystem, fremkommelighed for bilister og busser, mulighed for forbedret miljø, uheld, samt mulighed for reduceret skatteforvridning i den danske økonomi.
Institut for Miljøvurdering har kommissioneret en række trafikmodelberegninger til Center for Trafik og Transport på DTU. Modelberegningerne bygger på AKTA-data, trængselsprojektet, OTM-beregninger mv. Den samfundsøkonomiske analyse bygger oven på dette arbejde. I dette papir præsenteres metoden og resultaterne for den samfundsøkonomiske analyse.

Downloads

Published

31-12-2006

How to Cite

Nielsen, U., Nielsen, O. A., & Rich, J. (2006). Kørselsafgifter i København – samfundsøkonomisk metode og resultater. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 13(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v13i1.5246