Kørselsafgifter i København – samfundsøkonomisk metode og resultater

Forfattere

  • Uffe Nielsen Institut for Miljøvurdering
  • Otto Anker Nielsen Center for Trafik og Transport, Danmarks Tekniske Universitet
  • Jeppe Rich Center for Trafik og Transport, Danmarks Tekniske Universitet

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v13i1.5246

Nøgleord:

road pricing, socio economic analysis, Copenhagen

Resumé

Er kørselsafgifter en samfundsmæssig god ide? Og hvilken model for kørselsafgifter foretrækkes? For at svare på disse spørgsmål er det ikke nok at estimere de trafikale effekter, men de skal også sammenvejes i en samfundsøkonomisk analyse, der har til formål at foretage en konsistent afvejning af fordele og ulemper ved et givent projekt. Her skal der bl.a. tages hensyn til fx etablerings- og driftsomkostninger ved et kørselsafgiftssystem, fremkommelighed for bilister og busser, mulighed for forbedret miljø, uheld, samt mulighed for reduceret skatteforvridning i den danske økonomi.
Institut for Miljøvurdering har kommissioneret en række trafikmodelberegninger til Center for Trafik og Transport på DTU. Modelberegningerne bygger på AKTA-data, trængselsprojektet, OTM-beregninger mv. Den samfundsøkonomiske analyse bygger oven på dette arbejde. I dette papir præsenteres metoden og resultaterne for den samfundsøkonomiske analyse.

Downloads

Publiceret

31-12-2006

Citation/Eksport

Nielsen, U., Nielsen, O. A., & Rich, J. (2006). Kørselsafgifter i København – samfundsøkonomisk metode og resultater. Artikler Fra Trafikdage På Aalborg Universitet, 13(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v13i1.5246