Modellering af kø-opstuvning i en statisk rutevalgsmodel

Authors

  • Christian Overgård Hansen COH ApS
  • Dorte Filges Vejdirektoratet
  • Henning Sørensen Vejdirektoratet
  • Bjarke Brun Rapidis ApS

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5781

Keywords:

static route choice model, congestion, queuing

Abstract

Artiklen beskriver forbedring til de statiske rutevalgsmodeller, som anvendes i Landstrafikmodellen (LTM) og OTM, så de bedre kan håndtere trængsel i vejnettet. Trængsel opstår typisk som følge af flaskehalse i vejnettet eksempelvis ved tilkørselsrampe på motorvej eller kryds i byen. I takt med stigende trafik bliver det derfor mere påkrævet, at trafikmodellerne kan belyse konsekvenserne i forhold til eksisterende og fremtidige flaskehalse. Der foreslås en metode, som umiddelbart kan integreres med de nuværende rutevalgsmodeller i LTM og OTM. De nuværende speed-flow kurver udbygges med kø-ventetidsfunktioner, som anvendes udover kapacitetsgrænsen. Kø-ventetidsfunktionerne, som beskriver middelventetid i kø pr. køretøj, er estimeret ved hjælp af kø-teori og verificeret mod aktuelle rejsetidsmålinger. Derudover introduceres reduktionsfaktorer for at kunne håndtere multiple flaskehalse i vejnettet, som er mere eller mindre indbyrdes afhængige. Metoden er succesfyldt testet i Hovedstadsområdet. Det er således muligt at identificere eksisterende flaksehalse og beregne køretider i myldertid svarende til rejsetidsmålinger. Det anbefales at arbejde videre med henblik på implementering i LTM.

Downloads

Published

31-12-2014

How to Cite

Hansen, C. O., Filges, D., Sørensen, H., & Brun, B. (2014). Modellering af kø-opstuvning i en statisk rutevalgsmodel. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 21(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5781