Hvad betyder den stigende E-handel for vejtrafikken?

Authors

  • Thomas A. S. Nielsen Vejdirektoratet
  • Pernille Ø. Christensen Vejdirektoratet
  • Søren Stigel Saugstrup MOE
  • Michael Henriques MOE

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5971

Keywords:

e-commerce, trend, traffic growth, light goods vehicle, last-mile-transport

Abstract

E-handlen er stigende, bl.a. er der stor vækst i E-handel med fysiske og ferske produkter. Dagligt leveres i Danmark ca. 430.000 e-handlede pakker, fordelt på 10-20.000 varebiler, der anvendes til pakkekørsel. E- handel kan dog kun tages til indtægt for en lille del af varebilstrafikken, og den samlede trafik.
Analyser af de store veje i de centrale dele af Hovedstadsområdet viser, at pakketerminalernes placering er afgørende for E-handelstrafikkens ruter på vejnettet. For forbindelser mellem Københavns centrum og området vest for København kan varebiler med E-pakker stå for op til 9 % af varebiltrafikken, eller 1,8 % af den samlede trafik. Andre steder er betydningen mindre. E-handlens vækst forventes at fortsætte, og ændrede forbrugerpræferencer mod f.eks. straks-levering eller levering på fastsatte tidspunkter kan give mere trafik, men effektivisering blandt transportører (pakkebutikker o.l.) trækker i den anden retning. Den lille betydning af E-handel for trafikken på det overordnede vejnet peger mod, at de planlægningsmæssige implikationer først og fremmest er af lokal/regional karakter i og omkring de største byer og knyttet til lokaliseringen af logistik-knudepunkter.

Downloads

Published

31-12-2017

How to Cite

Nielsen, T. A. S., Christensen, P. Ø., Saugstrup, S. S., & Henriques, M. (2017). Hvad betyder den stigende E-handel for vejtrafikken?. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 24(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5971