Signaloptimering af Åboulevard og Jagtvejslinjen i København
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5972Keywords:
optimization, signalAbstract
Nye erfaringer med trafikledelse og ITS til fremme af grøn mobilitet og mindre trængsel fra to ’korridorprojekter’ for biler og busser i København.
De to korridorprojekter handler konkret om at opfylde følgende servicemål:
- forbedre rejsetiden for biltrafikken på Åboulevardlinjen med 1-2 minutter i myldretiden og reducere antallet af stop med 10% på strækningen, der er en af de mest benyttede indfaldsveje i København
- forbedre rejsetid for buslinjerne 8A i myldretiden på 1/2-1 minut, og forbedre rejsetidspålidelighed med 10 % på Jagtvejslinjen, som er en vigtig ringforbindelse mellem de københavnske brokvarterer og Frederiksberg
ITS-projektet er udviklet af Københavns Kommune med Via Trafik som rådgiver fra analyse til udførelse og omfatter intelligent trafiktrafikstyring og signaloptimering baseret på realtidsdata.
Projektet har været under implementering og udførelse siden sommeren 2016, og måling af effekterne for Åboulevarden bliver udført i foråret 2017.
Indlægget vil omhandle baggrund, mål, metoder samt opnåede effekter og de nye erfaringer med ITS korridorprojekterne, som er opnået ift. hvordan intelligent trafikstyring kan håndtere variationer i trafikken og ’bindinger’ mellem de to linjer.