Trafikplan 2017
Vækst på jernbanen og hvad skal der til?
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5974Keywords:
train, rail, planning, public transportAbstract
Det er vigtigt forsat at investere i den kollektive trafik. Kollektiv trafik udgør en vigtig brik i det samlede udbud af transport. Toget er i dag rygraden i den kollektive trafik, og en vigtig del af et effektivt, sammenhængende transportsystem, hvor de enkelte transportmidler anvendes, der hvor de giver mest samfundsmæssig værdi - dvs. at tog, busser, cykler, biler og fly kombineres på kryds og tværs efter behov. For at få mest muligt mobilitet for pengene, handler det derfor om at køre tog, der hvor toget er konkurrencedygtigt med hurtige forbindelser på de lange stræk, og der hvor der er store pendlerstrømme og trængsel på vejene.
Allerede besluttede investeringer i tog og jernbaner vil gøre toget endnu stærkere i fremtiden. Kvaliteten af togbetjeningen, byplanlægning, stationsnærhed og samspillet mellem transportformerne er afgørende for togets fremtid. Alt sammen noget, staten kan påvirke. Dertil kommer prisen for en togbillet, som også er en vigtig parameter i konkurrencen med andre transportformer.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er ved at udarbejde trafikplanen for den statslige jernbane for 2017-2032. Trafikplanen præsenterer de statslige initiativer på jernbanen og rammerne for trafikken. Trafikplanen giver et overblik over vedtagne projekter og den forventede udvikling i togbetjening og passagerprognoser på 5, 10 og 15 års sigte – helt ned på stationsniveau.
En stigning i anvendelsen af den kollektive trafik forudsætter først og fremmest at grundproduktet – rejsetid, frekvens, komfort, tilgængelighed og pris – bliver mere konkurrencedygtigt. Fra statslig side kan en række forskellige virkemidler bringes i anvendelse i bestræbelserne på at øge anvendelsen af den kollektive trafik. Trafikplanen har fokus på de virkemidler staten kan påvirke, dvs. investeringer i infrastruktur og indkøb af trafik. Først og fremmest er det som hidtil muligt at satse på infrastrukturudbygninger, som giver mulighed for at forbedre tog-betjeningen med kortere rejsetid, hyppigere drift og bedre rettidighed eller betjening af helt nye rejsestrømme.