Strategisk Energiplanlægning for Transport
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5995Keywords:
strategy, user involvement, planning, innovationAbstract
Transporten har i mange år været en kæmpe udfordring, når det kommer til at nå de nationalt og lokalt fastsatte målsætninger, hvilket tydeligt blev eksemplificeret i daværende chef for Concito, Martin Lidegaards, udtalelse [1]: ”Transporten er klimaets smertensbarn.” Dette skyldes, at transporten i en lang periode ikke har budt på reelle alternativer til de klassiske brændstoffer, og reduktioner af forbrug har derfor været forbundet med enten forsøg på at flytte folk ud af biler eller gennem Euro-normerne på europæisk niveau. I lang tid havde Danmark endda den grønneste bilpark i Europa som resultat af afgiftsomlægningen fra 2007, hvor biler i mikro og mini-segmentet overtog hovedparten af markedsandelene.
Et andet centralt element i omstillingen af transporten, som gør den svær at håndtere fra kommunalt niveau er, at der er tale om et centralt element i den personlige følelse af frihed og identitet for den enkelte. [2] Det betyder at standard processer for strategisk energiplanlægning ikke på samme måde kan appliceres i udviklingen af handlingsplaner, da det i høj grad er et spørgsmål om at forandre folks vaner.
Strategisk Enerigplanlægning for Transport kræver således en multidisciplinær proces, hvor der arbejdes struktureret med interessenter på tværs af organisationsgrupper, nye måder at tænke på lokal involvering og lokal forankring samt visionær sammenkobling med eksisterende tiltag. Elementer, som passer mere til industriens strategiprocesser. Dette paper forsøger at kombinere kendte processer til udarbejdelse af strategiske energiplaner med industrielle strategiprocesser for at definere en ny tilgang til arbejdet med dette område. Den beskrevne proces er testet i samarbejde med ProjectZero og Sønderborg Kommune, hvor resultatet er implementeret politisk og i praksis.