Emissioner af drivhusgasser fra tunge køretøjer på biogas
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5997Keywords:
CNG, LNG, CO2, bio gas, heavy duty vehiclesAbstract
Dette studie undersøger CH4 tabet og de samlede drivhusgasemissionsbesparelser i forbindelse med brugen af opgraderet biogas som brændstof til tunge køretøjer i Danmark. Undersøgelsen fokuserer på emissionerne i forbindelse med køretøjernes drift og emissionerne fra tankning af brændstoffet. Emissionsberegningerne gøres i to scenarier i 2035 med hhv. høje og lave CH4-tab emissionsfaktorer hentet fra den eksisterende litteratur.
Resultaterne viser at motortab/tankfordampning er den største kilde til CH4 udslippet efterfulgt af CH4 lækager ved tankstationen og CH4 direkte fra udstødningen. Procentandelene for CH4 emissionen ved lavt[højt] CH4 tab beregnes til 57 %[62 %] for motortab/tankfordampning, 43 %[23 %] for tankstation og 0.4 %[15 %] for udstødningen. De samlede drivhusgasemissionsreduktioner ved lavt og højt CH4-tab bliver hhv. 91 % og 86 % for tank-to-wheel, og 88 % og 84 % for pump-to-wheel, set i forhold til diesel reference scenariet.