Gi’r selvkørende biler mere plads på vejen?
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5999Abstract
Med den stadig voksende andel af biler med Lane Keeping Assist (LKA) og Automatic Cruise Control (ACC) vil der komme nye muligheder for udnyttelse af infrastrukturen. Vejdirektoratet har derfor undersøgt om og hvor meget ekstra kapacitet, der kan komme på vejene med disse to funktioner i bilerne.
Vurderingen er foretaget på baggrund af VISSIM simuleringer af COWI. I simuleringerne ses på blandet kørsel, hvor der både er traditionelle biler og biler med ACC i trafikken. Der ses ligeledes på de trafikale effekter af at etablere smallere spor, dedikeret til biler med LKA.
Den overordnede vurdering er, at flere biler med ACC kan give trafikale gevinster og mulighed for, at afvikle mere trafik på samme veje. Samtidigt tyder det på at der kan være kapacitetsgevinster, hvis man udbygger eksisterende veje med dedikerede spor, så længe de eksisterende spor ikke underlægges begrænsninger.
Automatic Cruise Control (ACC) giver anledning til mere jævn kørsel og mulighed for, at bilerne kan køre tættere. Især jævn kørsel betyder mulighed for væsentlige kapacitetsgevinster. Med 33 pct. biler med ACC i bilparken forøges den maksimale teoretiske kapacitet med 10 pct., imens 66 pct. selvkørende biler ved betyde en forøgelse på 20 pct. af kapaciteten.
Lane Keeping Assist (LKA) gør bilerne i stand til, at holde sporene ved hjælp af linjerne på vejene. Bilerne følger med andre ord et mere stabilt spor end manuelt førte biler. Det kan vise sig muligt - og sikkerhedsmæssigt forsvarligt - at reducere vejbanernes bredde. Ved muligheden for at etablere et ekstra spor pga. smallere sporbredde viser simuleringerne, at det er muligt opnå en kapacitetsforøgelse på op til 26 pct. ved en tredjedel selvkørende biler (ACC og LKA), imens der vil kunne opnås op til 36 pct. ekstra kapacitet med 66 pct. selvkørende biler.
Resultaterne fra dette projekt kan give anledning til en videre granskning af muligheder for mere effektiv udnyttelse af infrastrukturen.