Megatendenser – fremtidens kollektive transport i hovedstadsområdet
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.6005Keywords:
megatrends, future of public transport, Copenhagen metropolitan areaAbstract
Artiklen er identisk med sammenfatningen i publikationen ”Megatendenser - fremtidens kollektive transport i hovedstadsområdet” som er udarbejdet af Metroselskabet og Hovedstadens Letbane i samarbejde med de to selskabers fælles ”Review Board”, der består af udvalgte danske forskere med særlig indsigt i transportområdet og byudvikling. Da publikationen også blev udarbejdet som led i et analysearbejde af Hovedstadens Letbane for Region Hovedstaden, har Region Hovedstaden ligeledes bidraget med input.
Et centralt formål med analysen har været at give et overblik over, hvilke megatendenser og drivkræfter, der kan påvirke fremtidens transport i hovedstadsområdet, samt de kritiske usikkerheder der kan blive afgørende for, hvilken retning udviklingen kan gå.
I analysen udpeges 1) Urbanisering 2) Hastig teknologisk udvikling og 3) Klimaforandringer som de tre mest betydningsfulde megatendenser for transportområdet i hovedstadsområdet. Derudover er der identificeret og beskrevet en række drivkræfter knyttet til de enkelte megatendenser samt de politiske, økonomiske, sociale og kulturelle drivkræfter, som også har betydning for den kollektive transport i hovedstadsområdet.
Udover kortlægningen af megatendenser og drivkræfter har analysen givet anledning til en række konklusioner i kraft af de udfordringer og potentialer de beskrevne megatendenser og drivkræfter giver for den kollektive transport, herunder især betydningen af de førerløse biler.
En central konklusion er, at hovedstadsområdet står over for en udfordring i forhold til at håndtere fremtidens mobilitet med forventet øget befolkningstilvækst og nye arbejdspladser. Førerløse biler som et individuelt tilbud kan ikke løse denne udfordring, selvom der er en forventning om, at de kan udnytte vejkapaciteten bedre på større veje. Der peges på, at det er usikkert om førerløse biler vil betyde en øget vejkapacitet i byområder, da biltrafikken allerede i dag kører tæt i byområder. Det konkluderes i rapporten, at der fortsat vil være behov for højklasset kollektiv transport i større byområder for at kunne tilbyde en effektiv mobilitet i fremtiden.