Optimering af transportinfrastrukturevalueringer

En analyse af VVM processen

Authors

  • Ida Marie Olesen DTU Management Engineering, Danmarks Tekniske Universitet
  • Michael Bruhn Barfod DTU Management Engineering, Danmarks Tekniske Universitet

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.6006

Keywords:

Analytic Hierarchy Process, AHP, Cost-Benefit analysis, CBA, environmental impact assessment, EIA, EIA processes, multi-criteria decision analysis, MCDA, stakeholder involvement

Abstract

Evalueringer af transportprojekter er i de fleste lande traditionelt baseret på beregninger af virkningerne i en samfundsøkonomisk analyse, der understøttes af en Vurdering af Virkning på Miljøet (VVM). Den systematiske VVM proces søger at klarlægge miljøpåvirkningen, før der foretages større ændringer i transportsystemet. I Danmark har interessenter og politikere imidlertid konstateret, at VVM processen er ugennemsigtig, og at redegørelserne er teknisk komplicerede. I nærværende artikel undersøges den danske transportvurderingsproces, herunder VVM, og den sammenlignes med tilsvarende processer i Sverige og England for at identificere potentielle muligheder for optimering. Resultaterne bruges til at designe en revideret VVM proces for den danske transportsektor. I den foreslåede proces udvikles regler og retningslinjer, interessenter involveres iterativt, og et tre-trins hierarki af målsætninger formuleres for at sikre, at projektet overholder transportsystemets specifikke visioner. Målene bruges til at generere alternativer, der varierer i størrelse, teknologi, omkostning, transportformer mv.. Ved hjælp af et beslutningsstøtteværktøj vægtes effekterne af interessenter og eksperter. Processens gennemsigtighed samt anerkendelse af resultater og vurderinger er afgørende, og det er derfor vigtigt, at projektet afrapporteres på en klar og logisk måde.

Downloads

Published

31-12-2017

How to Cite

Olesen, I. M., & Barfod, M. B. (2017). Optimering af transportinfrastrukturevalueringer: En analyse af VVM processen. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 24(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.6006

Issue

Section

Trafikpolitik og organisation – Klima og planlægning