Risikoforhold i forbindelse med busstoppesteder
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.6012Keywords:
behaviour analysis, road accidents, public transportAbstract
I 2013 offentliggjorde Havarikommissionen for vejtrafikulykker (HVU) deres konklusioner i forbindelse med undersøgelsen af ulykker med fodgængere. I rapporten peges blandt andet på, at der bør gennemføres en undersøgelse af risikoforhold i forbindelse med busstoppesteder, idet flere fodgængerulykker er sket i forbindelse med busstoppesteder. På denne baggrund igangsatte Vejdirektoratet en opgave, der via et litteraturstudie, ulykkesanalyse og adfærdsstudie vurderer behovet for anbefalinger vedr. ind-/udstigningsforhold, adfærd m.v. ved busstoppesteder.
Opgaven er gennemført i tre trin og i tidsrummet juni 2016 til november 2016:
- Litteraturanalyse – hvis formål var at give det overordnede indblik i problemstillingen samt hvilke fokuspunkter, man bør være opmærksom på
- Ulykkesanalyse af 5 års personskadeulykker – formålet var at afdække personskadeulykker i forbindelse med busstoppesteder, herunder omfanget/andelen af samtlige personskadeulykker
- Adfærdsstudie – baseret på indhentet viden fra litteraturstudiet suppleret med ulykkesanalysen havde adfærdsstudiet til formål at afdække eventuelle uhensigtsmæssigheder i stoppesteders udformning m.v.
Et kendetegn er, at især yngre og uerfarne trafikanter er involveret og kommer enten alvorligt til skade eller bliver dræbt.
Ses på fordelingen mellem land og by kan det på baggrund af både litteraturstudiet og ulykkesanalysen (analyse af personskadeulykker i en 5-årige periode for hele Danmark) konkluderes, at langt den overvejende del af ulykkerne sker i byområder (ca. 90 %).
Såvel litteraturstudiet som observationerne peger på, at det især er trafikanternes (herunder primært fodgængeres) adfærd, der er årsagen til den øgede risiko. Især to typer adfærd præger billedet:
- Rødgænger
- "Tilløber" (passagerer der skynder sig over kørebanen for at nå en holdende bus uden at have orienteret sig tilstrækkeligt).
Afslutningsvis er der opstillet en række forslag der har til formål at reducere risikoen ved busstoppesteder.