Hvad koster forsinkelser af godstransporten?

Authors

  • Jakob Rosenberg Nielsen Rambøll
  • Annette Christensen Dansk Industri

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.6026

Keywords:

infrastructure, CBA, congestion delays, freight

Abstract

Hvad koster det virksomhederne, når transporten af varer forsinkes? Og i hvor høj grad indgår omkostningerne ved forsinkelser, når der regnes på de samfundsøkonomiske perspektiver ved nye infrastrukturprojekter?

Dette har DI og Rambøll undersøgt ved hjælp af en række interviews med både transportvirksomheder og transporttunge virksomheder og en survey blandt handels-, fremstillings- samt bygge- og anlægsvirksomheder. De deltagende virksomheder er blevet spurgt om betydningen af transport og pålidelighed, omfanget og konsekvenserne af forsinkelser samt hvad de gør for at minimere risikoen for forsinkelser. Der er gennemført 36 dybdegående interviews og 670 virksomheder har deltaget i surveyen.

Både interviews og surveyresultater viser, at der er stor forskel på, hvilke omkostninger der er forbundet med forsinkelser afhængigt af virksomheden og den konkrete transport. De fleste virksomheder har både indgående leverancer af råmaterialer, halvfabrikata og færdigvarer mv. og udgående leverancer til kunder. I surveyen er der sondret mellem ind- og udgående leverancer. Der er generelt ikke den store forskel på, hvor vigtigt det er for virksomhederne, at henholdsvis ind- og udgående leverancer ankommer som aftalt. Andelen er leverancer, der forsinkes på grund af trængsel, er også nogenlunde den samme for ind- og udgående leverancer.

Der kan være forskel på, hvilke konsekvenser det har for virksomhederne, når leverancer forsinkes – afhængigt af om der er tale om ind- eller udgående leverancer. Når indgående leverancer forsinkes, kan det eksempelvis have konsekvenser for produktionen. I surveyen svarer mere end halvdelen af virksomhederne, at forsinkede indgående leverancer inden for det seneste år har medført produktionstilpasninger, og hos mere end hver tredje virksomhed har forsinkede indgående leverancer medført produktionsstop. Mere end to ud af tre virksomheder har det seneste år haft øget administrativt arbejde på grund af forsinkede indgående leverancer, mens knap to tredjedel har haft øgede logistikomkostninger.

Det har også konsekvenser for virksomhederne, når udgående leverancer forsinkes. Hos tre ud af fire virksomheder har det ført til øget administrativt arbejde, og knap hver fjerde virksomhed er inden for det seneste år blevet mødt med et krav om betaling af bod på grund af forsinkede leverancer.

Mange virksomheder arbejder målrettet for at minimere både risikoen for forsinkelser og konsekvenserne af eventuelle forsinkelser. Mere end en tredjedel af virksomhederne sender varerne af sted i god tid, og 25- 30 pct. har større sikkerhedslagre. Ca. 10 pct. af virksomhederne bestiller kørsel om natten, hvor der er mindre trængsel.

Øgede administrative omkostninger, sikkerhedslagre og øgede produktionsomkostninger er eksempler på omkostninger, som ikke indgår i en klassisk samfundsøkonomisk beregning. I analysen har det ikke været muligt at estimere størrelsen på de forskellige ikke-inkluderede omkostninger. Når politikerne fremover skal træffe beslutninger om investeringer i trafikal infrastruktur, er det vigtigt, at det i beslutningsgrundlagene afspejles, hvad det reelt koster erhvervslivet, når transporter forsinkes. Der er således behov for, at der arbejdes videre med at kvantificere en række af de omkostninger, som i dag ikke indgår i samfundsøkonomiske analyser af nye infrastrukturprojekter.

Downloads

Published

31-12-2017

How to Cite

Nielsen, J. R., & Christensen, A. (2017). Hvad koster forsinkelser af godstransporten?. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 24(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.6026