Hvilke tilstødende investeringer til BRT-projekter vægter passagererne højest?
Udvidet resumé
DOI:
https://doi.org/10.54337/ojs.td.v30i.7940Keywords:
BRTAbstract
Højklassede kollektive transportprojekter giver passagererne en hurtigere og bedre kollektiv transportløsning. Men det er ikke nok at fokusere på at optimere den trafikale løsning, hvis der skal skabes de bedst mulige forudsætninger for passagertilvækst. Dette skyldes, at 30% af tiden i en kollektiv rejse bruges på at komme til og fra den kollektive transport (first/last mile).
I forbindelse med planlægningen af nye BRT-linjer i Storkøbenhavn undersøger Movia i samarbejde med EY Economics og Urban Creators, hvilke investeringer som kommuner, regioner og andre interessenter kan foretage i det stationsnære område, som kan give et større passagergrundlag. Dette gøres ved at gennemføre en stor stated-preference analyse, hvor det undersøges hvordan passagergrundlaget påvirkes, hvis der investeres i f.eks. bedre cykelparkering, oplyste gangveje, servicefunktioner rundt om stationen. Spørgeskemaet udsendes i maj, og projektet afrapporteres ultimo juni 2023. Resultaterne vil således være klar til at blive præsenteret på Trafikdage i august.