Empirisk undersøgelse af økonomiske forhold med betydning for godstrans- portens omfang og fordeling på transportformer.
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.3853Nøgleord:
transport, demand, price sensitivity, freight, econometic, estimation, mode choiceResumé
Formålet med projektet er bl.a. at besvare spørgsmålet om man kan ændre transportens omfang og sammensætning vha. økonomiske midler som fx afgifter. Hvordan reagerer transportefterspørgerne på ændringer i prisen på transport? Kan man ad afgiftsvejen ændre transportens omfang eller sammensætning på transportmåder og dermed nå et lavere energiforbrug? Metoden til besvarelse af disse spørgsmål er økonometrisk: Vha. estimationer med tidsserier på makroniveau forsøges det at vurdere transportefterspørgernes (in casu industrien i Danmark) følsomhed overfor priserne på transport.
Generelt peger estimationerne på, at der ser ud til at være en følsomhed i transportefterspørgslen overfor priserne på transport generelt, og at der er en hvis substitution mellem tog og bil, men kun i ringe grad mellem skib og de øvrige transportmåder. Resultaterne må betragtes som meget foreløbige og usikre. Eksempel på anvendelse af resultaterne for den langsigtede effekt på fremstillingserhvervet af en afgift, der fordyrer biltransporten med 10%. Der fås et fald i den samlede transportefterspørgsel på ca. 6% og dertil en omfordeling bort fra biltransport, således at den samlede effekt bliver en stigning for tog på ca. 5% og et fald for bil på ca. 9%, mens ændringen for skib er tæt på 0%.