Brug af GIS til trafikplanlægning og beslutningsstøtte

Forfattere

  • Otto Anker Nielsen Danmarks Tekniske Universitet

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.3863

Resumé

Dette paper beskriver perspektiver for brug af Geografisk Informations Systemer til vurdering af trafikplanforslag. Sådanne systemer (kaldet GIS-T) vil typisk bestå af 5 modeller for indsamling af data, formulering af alternative løsningsforslag, modellering af fremtidige trafik- strømme, konsekvensberegninger og valg af løsning baseret på et beslutningsstøttesystem. Endvi- dere vil de indeholde procedurer for evaluering og kvalitetskontrol af data og resultater. Et integre- ret GIS-T som beskrevet i paperet vil ikke alene lette det konkrete arbejde, men også samle og styrke hele trafikplanlægningsprocessen. Paperet omhandler overvejende konceptuelle problem- stillinger ved brug af GIS-T til modelberegninger. De teoretiske diskussioner er dog suppleret med praktiske eksempler på trafikmodeller, modeller for konsekvensberegninger og modeller for data- behandling og kvalitetskontrol, der har været implementeret i GIS og testet på flere helskala model- ler. Den sidste del af paperet skitserer de lovende perspektiver for fremtidig brug af GIS-T.

Downloads

Publiceret

31-12-1994

Citation/Eksport

Nielsen, O. A. (1994). Brug af GIS til trafikplanlægning og beslutningsstøtte. Artikler Fra Trafikdage På Aalborg Universitet, 1(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.3863

Nummer

Sektion

Trafikpolitik og organisation – Klima og planlægning