Effektivisering af godstransport i byer
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v3i1.3910Resumé
Der har i de seneste år været stigende opmærksomhed om godstransport i centrale byomår- der og den deraf følgende miljøbelastning. Vare- og lastbiler udgør kun en beskeden del af den samlede trafik, men de yder et væsentligt bidrag til luftforurening, støj, trængselspor- blemer osv. i byerne.
Godstrafikken er imidlertid nødvendig for byernes liv - der skal nødvendigvis fragtes gods til byen, på samme måde som transporten af personer er nødvendig. Transporterne foreta- ges imidlertid af et stort antal virksomheder, der hver især har begrænsede muligheder for at udnytte transportapparatet effektivt. Tidligere undersøgelser har antydet, at der på læn- gere sigt er mulighed for en betydelig reduktion af godstrafikken gennem en koncentration og koordinering af godstransporten, såkaldte citylogistik-løsninger. Sådanne løsninger har vidtrækkende perspektiver ikke blot i Danmark, men også på europæisk plan. I dette por- jekt er der foretaget en nærmere analyse af potentialet for en effektivisering af godstransporten.
Projektets formål har været at identificere og vurdere egnede løsningsmodeller, som radi- kalt kan nedbringe godstrafikken i (samt til og fra) danske provinsbyer. Aalborg har ind- gået i projektet som case-by. Gennem projektet er der endvidere indsamlet basal viden om de transportmønstre og logistikkæder, hvori bytransporterne indgår.
Projektet er finansieret af Transportrådet og udført af COWI i samarbejde med NTU, mens Aalborg Kommune har indgået som case-by. Projektet er gennemført i perioden 1994- 1996.