Genåbning af Tønder-Niebüll banen
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v3i1.3930Nøgleord:
Rail transport, infrastructure, regional development, crossborder traffic, questionnaire, survey, freight transport, crossborder commutingResumé
Undersøgelsen var et dansk-tysk udredningsarbejde om mulighederne for en genåbning af jernbanetrafik på strækningen Tønder-Niebüll baseret på et regionalt person- og godstransportunderlag. Projektet var støttet af EU’s Interreg program. Regelmæssig personbefordring på strækningen ophørte i 1967, og godsbanetrafikken blev indstillet i 1977. Projektet tog udgangspunkt i en kortlægning af trafikkens udvikling i regionen omkring Tønder-Niebüll, samt en undersøgelse af godstrafikken relateret til de større virksomheder i Sydvestjylland og det vestlige Slesvig-Holsten.
I Danmark blev der rettet henvendelse til alle industri- og handelsvirksomheder med mere end 100 medarbejdere samt øvrige relevante virksomheder. I Kreis Nordfriesland og Kreis Dithmarschen blev alle industri- og handelsvirksomheder med mere end 50 medarbejdere kontaktet. I alt blev 49 virksomheder kontaktet med henblik på at indsamle oplysninger om varetransporten til og fra regionen. Grænsependlingen blev belyst på grundlag af oplysninger fra skatteforvaltningen i de 5 berørte kommuner i Danmark. I samarbejde med DSB og DB AG blev der udarbejdet et overslag over de nødvendige investeringer forbundet med en genåbning af Tønder-Niebüll banen.
I dette paper præsenteres resultaterne af undersøgelsen.