Bybus- og rutebiltrafikken i Århus City
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v3i1.3943Nøgleord:
public transport, Århus City, analyze, superstop, key numbersResumé
Området omkring Rådhuset, Hovedbanegården og Rutebilstationen er et flaskehalsområde for trafikken på tværs af den sydlige del af City. Trafikken presses her sammen på nogle få korte strækninger: Park Alle, Banegårdspladsen, Sønder Alle og Banegårdsgade/ Ny Banegårdsgade. Igennem disse gader passerer der ialt næsten 30.000 køretøjer på et hverdagsdøgn. Heraf er 2.600 busser og rutebiler.
Med henblik på at tilvejebringe et godt beslutningsgrundlag for, hvordan den kollektive trafik, bybus- og rutebiltrafik, fremover skal tilrettelægges og afvikles i området omkring Rådhuset, Århus Hovedbanegård og Århus Rutebilstation, har en arbejdsgruppe med teknikere fra Århus Sporveje, Århus Amts Trafikafdeling, DSB, Århus Rutebilstation, Stadsarkitektens kontor og Vejkontoret analyseret, hvorledes bybus- og rutebiltrafikken afvikles aktuelt.
Arbejdsgruppen har bl.a. brugt analysens resultater til at vurdere en model, hvor Rutebilstationen nedlægges og erstattes af et "Superstoppested" på selve Banegårdspladsen kombineret med depotarealer i nærheden.
Nøgletal dels for de eksisterende forhold og dels for denne teoretiske model præsenteres i dette paper.