Integration af miljøhensyn i transportpolitik II

Forfattere

  • Povl Skov Københavns Universitet
  • Uffe Jacobsen Handelshøjskolen i København

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v3i1.3960

Nøgleord:

Danish freight transport policy, european freight transportpolicy, environment, environmental incorporation, incorporation, The Øresund Connection, The vignette tax, Policy analysis, Danish and European recommandations

Resumé

At gøre godstransport mere miljøvenlig er en udfordrende opgave. Transportpolitikken er traditionelt orienteret mod at øge infrastrukturkapaciteten, hvilket er et mål meget langt fra det miljømæssige mål relateret til transportpolitik: Mindre lokal og global forurening. Integrationsbegrebet beskriver relationen mellem miljøpolitik og transportpolitik. Artiklen er baseret på resultater fra et nyligt færdiggjort internationalt projekt med deltagere fra Schweitz, Italien, Tyskland, Holland, England og Danmark. Disse lande såvel som EU er blevet analyseret i projektet. Formålet med den danske rapport er at beskrive og analysere integrationen udfra et nationalt perspektiv. Første del af artiklen giver en kort status af integrationen af miljødimensionen i godstransportpolitik i Danmark og kommer med forklaringer og beskriver faktorer som kan øge forståelsen af den aktuelle situation og mulighederne for forbedringer. Anden del af artiklen beskriver de generelle konklusioner og anbefalinger, som de fremgår af den internationale slutrapport.

Downloads

Publiceret

31-12-1996

Citation/Eksport

Skov, P., & Jacobsen, U. (1996). Integration af miljøhensyn i transportpolitik II. Artikler Fra Trafikdage På Aalborg Universitet, 3(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v3i1.3960

Nummer

Sektion

Trafikpolitik og organisation – Klima og planlægning