Miljøprioterede gennemfarter og emmisioner fra trafikken

Forfattere

  • Lene Michelsen Vejdirektoratet
  • René T. Andersen Vejdirektoratet

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v3i1.3968

Nøgleord:

Emissions

Resumé

For 18 mindre byer, hvor der er anlagt miljøprioriterede gennemfarter, undersøges hvilke konsekvenser ændringer i trafikkens køremønster har for størrelsen af emissioner og breendstogorbrug. Køremønstre før og efter ombygningerne er registreret med målebil og behandlet i en emissionsmodel, der udregner emissioner og brændstofforbrug pr, kørt km. De undersøgte miljøprioriterede gennemfarter reducerer gennemsnitligt hastigheden med ca. 11%. CO, HC, partikler, CO, og brænd-stofforbruget stiger; de gennemsnitlige stigninger ligger i intervallet 5-9%. Model-beregningerne viser, at jo mere hastigheden reduceres, jo større bliver emissioner-ne og brændstofforbruget. Stigningen i emissioner og brændstogorbrug må dog sammenholdes med de markante fordele miljøprioriterede gennemfarter giver i form af lavere hastighed, øget trafiksikkerhed, mindre støj og bedre bymiljø.

Downloads

Publiceret

31-12-1996

Citation/Eksport

Michelsen, L., & Andersen, R. T. (1996). Miljøprioterede gennemfarter og emmisioner fra trafikken. Artikler Fra Trafikdage På Aalborg Universitet, 3(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v3i1.3968