Simultan myldretids-trafikmodel for Hovedstadsområdet

- Teoretiske overvejelser og praktiske erfaringer ved opbygning af en simultanmodel

Forfattere

  • Morten Agerlin Anders Nyvig A/S

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v3i1.3980

Nøgleord:

traffic model, simultaneous models, control of parameter estimation, log linear model, experiences

Resumé

Anders Nyvig A/S har for en lang række interessenter opstillet en trafikmodel, som beskriver person- og erhvervsbiltrafik, kollektiv trafik samt cykeltrafik i Hovedstadsområdet. Siden den første model blev opstillet i 1990, er der løbende sket en udvikling af modellen. Modellen er i flere trin blevet gjort mere detaljeret i kraft af finere zoneinddelinger og mere fintmaskede trafiknet.

De hidtidige versioner af modellen har beskrevet døgntrafikken og har været opbygget som flertrinsmodeller.

Det seneste skud på stammen er en model for myldretidstrafikken. Denne model er opbygget som en simultanmodel, hvor turproduktion, destinationsvalg og transportmiddelfordeling sker simultant. Endvidere er der indføjet kapacitets-begrænsninger i vejvalget. Til simultanmodellen er anvendt en såkaldt log-lineær model. Firmaet har selv i 1994 afprøvet en sådan model i en trafikmodel for Odense, men derudover kendes der ikke til anden brug af denne modeltype indenfor trafikmodeller.

Paperet indeholder følgende punkter:

  • Trafikmodel for Hovedstadsområdet
  • Trafikmodel-strukturer
  • Fordele/ulemper ved simultan-modeller
  • Fordele/ulemper ved forskellige typer simultane modeller
  • Styring af modelestimationen
  • Inddragelse af erfaringer fra andre modeller eller adfærdsstudier
  • Erfaringer fra udvikling af den simul-tane myldretidsmodel
  • Myldretidsmodellens formåen

 

Downloads

Publiceret

31-12-1996

Citation/Eksport

Agerlin, M. (1996). Simultan myldretids-trafikmodel for Hovedstadsområdet: - Teoretiske overvejelser og praktiske erfaringer ved opbygning af en simultanmodel. Artikler Fra Trafikdage På Aalborg Universitet, 3(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v3i1.3980