En vejvalgsmodel for flere trafikantklasser

Forfattere

  • Otto Anker Nielsen Institut for Planlægning - Trafikstudier, DTU
  • Rasmus Dyhr Frederiksen TetraPlan A/S

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v5i1.4344

Nøgleord:

traffic models, multi class assignment models, SUE

Resumé

Artiklen præsenterer implementeringen af en større stokastisk vejvalgsmodel for flere trafikant-klasser for Hovedstadsområdet og viser hermed fordelen ved at benytte en sådan model. Modellen omfatter personbiler, der er opdelt efter turformål samt varebiler, lastbiler og busser - med hver de-res nyttefunktion. Delmodeller beskriver kødannelser og geometriske forsinkelser i vejkryds og rundkørsler. Dette inkluderer bl.a. modellering af grønne bølger (koordinerede vejkryds). Artiklen indeholder nogle metodologiske og praktiske betragtninger, der er væsentlige, når vejvalgsmodeler til flere trafikantklasser anvendes i fuldskala applikationer.

Downloads

Publiceret

31-12-1998

Citation/Eksport

Nielsen, O. A., & Frederiksen, R. D. (1998). En vejvalgsmodel for flere trafikantklasser. Artikler Fra Trafikdage På Aalborg Universitet, 5(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v5i1.4344