Risiko ved transport af farligt gods

Forfattere

  • N. O. Jørgensen Institut for Planlægning, DTU
  • Lars Brockhoff LBH-Consult
  • Hans Rømer COWI
  • Bo Grevy Banestyrelsen, Rådgivning
  • H. J. Styhr Petersen

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4371

Nøgleord:

dangerous goods, risk models, railway traffic, road traffic, environmental consequenses, GIS

Resumé

Projektet ”Transport af farligt gods”, er næsten afsluttet. Slutrapporten publiceres i 1999. Den
indeholder to risikomodeller for transporter af farligt gods: en model for jernbanetrafik og en
model for vejtrafik. Disse modeller angiver risikoen for udslip af forskellige størrelser ved
givne transporter. Endvidere angives modeller for konsekvenserne af givne udslip, dels hu-mane
konsekvenser i form af fN-kurver for dødsfald, dels miljøkonsekvenser i form af jord-og
grundvandsforurening og i form af forurening af overfladevand. Modellerne indlægges i et
GIS, som kan anskueliggøre konsekvensernes geografiske fordeling totalt eller vise forskelle
ved forskelligt rutevalg for en given transport.

Downloads

Publiceret

31-12-1999

Citation/Eksport

Jørgensen, N. O. ., Brockhoff, L., Rømer, H., Grevy, B., & Styhr Petersen, H. J. (1999). Risiko ved transport af farligt gods. Artikler Fra Trafikdage På Aalborg Universitet, 6(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4371