Busfremkommelighed i hovedstadsområdet

Forfattere

  • Ingrid Bugge Trafikanlægssektionen, HT

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4401

Nøgleord:

public transport, GIS

Resumé

Konkurrencedygtige rejsetider og høj regularitet er meget afgørende for et velfungerende
højklasset busnet. Samtidig er terminalers og Park & Ride pladsernes succes meget afhængig af,
at den kollektive transport kører rettidigt og korresponderer.

Særligt i Københavnsområdet er bussernes hastigheder lave og regulariteten for dårlig. Det
hænger primært sammen med den stigende biltrafik på vejnettet, samtidig med at vejen flere
steder benyttes tæt på eller over kapacitetsgrænsen. Dernæst hænger det sammen med
trafiksaneringer, der desværre mange gange er kendetegnet ved at have en negativ effekt på
bussernes rejsetider. Mange trafiksaneringer af lokale byområder har tit den konsekvens, at meget trafik flyttes ud på de større veje, hvor busserne kører. Man ” glemmer” ofte at tænke i busvenlige løsninger.

HT har derfor igennem de seneste par år dels satset på at intensivere HT og nogle af de centrale
vejmyndigheder samarbejde om at forbedre busfremkommeligheden og dels på at synliggøre
trængselsproblemerne bl.a. ved hjælp af GIS. HT har i den forbindelse udviklet et GISprogram
FREM2, som på baggrund af data indsamlet fra HT’s tællebusser visualiserer hvor hurtig busserne
kører i hele HT-området.

Downloads

Publiceret

31-12-1999

Citation/Eksport

Bugge, I. (1999). Busfremkommelighed i hovedstadsområdet. Artikler Fra Trafikdage På Aalborg Universitet, 6(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4401