Trafikministeriet og miljø - en historisk analyse.
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4414Nøgleord:
The Danish Ministry of Transport, environmental policy integration, the transport action plan of 1990, institutional barriersResumé
Med Brundtlandrapporten fra 1987 får princippet om integration af miljøhensyn i sektorpolitik og
økonomisk politik en fremtrædende betydning i miljøpolitisk strategi. Princippet har to sider, for det første krav om miljømæssig hensyntagen i de pågældende politikker, for det andet krav om
organisatorisk integration i de pågældende ministerier. Den danske regering tilslutter sig princippet.
I papiret analyseres, hvad der frem til udgivelsen af Transporthandlingsplanen i 1990 sker i
Trafikministeriets departement som konsekvens af den danske regerings tilslutning til integrations-princippet, og det analyseres, hvordan Trafikministeriet og Miljøministeriet tackler deres indbyrdes samspil som konsekvens af integrations-princippet. På den baggrund redegøres for fire institutionelle barrierer, som på daværende tidspunkt eksisterede for integration af miljøhensyn i Trafikministeriet.
Det empiriske grundlag er en række kvalitative interviews med involverede embedsmænd og
informerede iagttagere, officielle publikationer samt aktindsigt i nogle af Trafikministeriets
sagsmapper.