En funktionel dynamisk vejvalgsmodel

Forfattere

  • Otto Anker Nielsen Center for Trafik- & Transport-forskning (CTT), Danmarks Tekniske Universitet (DTU)
  • Rasmus Dyhr Frederiksen Center for Trafik- & Transport-forskning (CTT), Danmarks Tekniske Universitet (DTU)

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v10i1.4677

Nøgleord:

dynamic car assignment

Resumé

Med den stigende trængsel – især i Hovedstadsområdet – er det klart, at statiske modeller ofte ikke tilstrækkeligt præcist beskriver trafikafviklingen. Dette har i særlig grad betydning for modeller, der benyttes i forbindelse med vurdering af forslag til forbedring af vejnettets kapacitet – f.eks. omlægning af signalanlæg, udvidelse af vejkapacitet, forbedring af ramper, etc. Der er således et behov for et funktionelt alternativ til de traditionelle statiske vejvalgsmodeller.

Inspireret af dette samt forskning i udlandet, skitseres i det følgende principperne for en stokastisk dynamisk flerklasse vejvalgsmodel, og de indledende erfaringer fra implementering og test af denne model beskrives.

Downloads

Publiceret

31-12-2003

Citation/Eksport

Nielsen, O. A., & Frederiksen, R. D. (2003). En funktionel dynamisk vejvalgsmodel. Artikler Fra Trafikdage På Aalborg Universitet, 10(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v10i1.4677