Analyse af trængsel og hastigheder vha. GPS-data

Forfattere

  • Otto Anker Nielsen Centrer for Trafik og Transport (CTT), Danmarks Tekniske Universitet (DTU)

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v10i1.4697

Nøgleord:

congestion, GPS, AKTA, speed measurement, Copenhagen, road pricing

Resumé

Artiklen præsenterer forskning ved CTT i metoder til at analysere trængsel, trafikafvikling og hastighedsdata i vejnet baseret på data fra GPS-enheder installeret i biler. I forhold til traditionelle trafiktællinger og spoledata, giver data fra biler yderligere information, idet man får kontinuerte data over samlede ruter. Man undgår også tekniske problemer med fortolkning af spoledata, når trafikafviklingen er meget tæt og hastigheden lav (kødannelse). De udviklede metoder i artiklen er testet på data fra det Københavnske AKTA roadpricing eksperiment , hvor 500 biler blev fulgt v.h.a. GPS over tre forsøgsrunder fordelt over en 2-årig periode. Forskningen i artiklen er gennemført i forbindelse med Trængselsprojektet for Trafikministeriet, og eksamensprojekter ved CTT.

Downloads

Publiceret

31-12-2003

Citation/Eksport

Nielsen, O. A. (2003). Analyse af trængsel og hastigheder vha. GPS-data. Artikler Fra Trafikdage På Aalborg Universitet, 10(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v10i1.4697