Forbedret togbetjening med S-tog til Roskilde

Forfattere

  • Jan Schneider-Tilli Banestyrelsen
  • Jens W. Brix Banestyrelsen
  • Anders Kaas WS Atkins

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v8i1.4744

Nøgleord:

S-train, Roskilde, Høje Tåstrup, Kastrup, capacity, railroad, train control, radio, catenary system, traffic management, time table, system border

Resumé

S-togsprojektet indeholder to etaper: Første etape er at etablere mulighed for at køre 2-system S-tog Østerport-Roskilde, anden etape at skabe tilsvarende mulighed Kastrup-Roskilde. Artiklen giver en generel projektstatus på fremlæggelsestidspunktet; herunder hovedmilepæle, myndigheds- og interessentindragelse mm.

Kørsel med 2-system S-tog betyder, at der skal etableres systemskiftezoner for togkontrol, radio og kørestrøm ved overgang fra S-bane til fjernbane og vice versa. Indlæggene vil beskrive principperne for systemskiftet, samt gennemgå de planlagte anlægsarbejder på de største lokaliteter. Også konsekvenserne for trafikstyringen vil blive gennemgået, og der vil blive givet en konceptbeskrivelse af mulig sammenbinding af fjernstyring S-bane/fjernbane.

Artiklen omfatter endvidere trafikale forhold: Køreplanseksempler, passagertal, muligheden for nye stationer, projektets perspektiver for videreførelse af 2-systemdriften; f eks ad Kystbanen. Der vil blive sat fokus på resultaterne af de gennemførte kapacitetsanalyser.

Downloads

Publiceret

31-12-2001

Citation/Eksport

Schneider-Tilli, J., Brix, J. W., & Kaas, A. (2001). Forbedret togbetjening med S-tog til Roskilde. Artikler Fra Trafikdage På Aalborg Universitet, 8(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v8i1.4744