Test af et økonomisk incitament til ændring af individers transportadfærd

Forfattere

  • Berit Møller Handelshøjskolen i Aarhus

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v11i1.4986

Nøgleord:

field experiment, economic incentive, car use habit, public transportation, travel mode choice

Resumé

En del undersøgelser har vist, at valg af transportmiddel i mange tilfælde er påvirket af vane, hvilket betyder, at valget efterhånden foregår automatisk. Dette indebærer, at individet ikke overvejer andre alternativer i de situationer, som vanen er knyttet til. Et felteksperiment og interviews i tre bølger blev gennemført i hovedstadsområdet. Undersøgelsens deltagerne var personer, der havde mulighed for at have udviklet en bilvane. I dette paper præsenteres nogle resultater af eksperimenter, som indbefatter et økonomisk incitament i form af et gratis månedskort til offentlig transport. Resultaterne viser, at effekten af månedskort på anvendelse af offentlig transport kun er kortvarig og forsvinder, når incitamentet ikke længere er til stede.

Downloads

Publiceret

31-12-2004

Citation/Eksport

Møller, B. (2004). Test af et økonomisk incitament til ændring af individers transportadfærd. Artikler Fra Trafikdage På Aalborg Universitet, 11(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v11i1.4986