Cykelstiers trafiksikkerhed

En før-efterundersøgelse af 48 nye cykelstiers sikkerhedsmæssige effekt

Forfattere

  • Niels Agerholm Trafikforskningsgruppen, Institut for Samfundsudvikling og Planlægning, Aalborg Universitet
  • Sofie Caspersen Trafikforskningsgruppen, Institut for Samfundsudvikling og Planlægning, Aalborg Universitet
  • Harry Lahrmann Trafikforskningsgruppen, Institut for Samfundsudvikling og Planlægning, Aalborg Universitet

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v12i1.5162

Resumé

Denne artikel beskriver en undersøgelse af den sikkerhedsmæssige effekt af nye cykelstier i byer. Undersøgelsen er tilrettelagt som en før-efterundersøgelse med kontrolgruppe. Undersøgelsen omfatter 48 strækninger, hvor der er etableret cykelstier i perioden 1/1 1989 til 31/12 2000. Strækningerne har en samlet længde på 40 km og er lokaliseret i 17 af de største byer i Jylland og på Fyn. Kontrolgruppen er uheld på alle strækninger i byzone i større byer i Jylland og på Fyn, hvor der ikke er etableret cykelsti i perioden.

Undersøgelsen viser, at det samlede antal uheld på de 48 strækninger er 35 % højere end det skulle forventes. Stigningen fordeler sig med en stigning på 44 % i kryds og en stigning på 25 % på strækninger. Antallet af dræbte og tilskadekomne er i alt steget med 30 %. Det ser ud til, at cykelstier i særlig grad giver sikkerhedsproblemer på trafikveje med høj biltrafik, forretninger og bustrafik – de såkaldte multifunktionelle trafikveje.

I artiklen tolkes resultaterne og sammenlignes med tidligere undersøgelser, der opstilles forslag til nye principper for planlægning og udformning af cykelstier, og endelig opstilles der forslag til yderligere forskning inden for området.

Downloads

Publiceret

31-12-2005

Citation/Eksport

Agerholm, N., Caspersen, S., & Lahrmann, H. (2005). Cykelstiers trafiksikkerhed: En før-efterundersøgelse af 48 nye cykelstiers sikkerhedsmæssige effekt. Artikler Fra Trafikdage På Aalborg Universitet, 12(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v12i1.5162