Potentiale for overflytning af korte bilture til cykel og gang

Forfattere

  • Linda Christensen DTU Transport
  • Thomas Jensen DTU Transport

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v15i1.5368

Nøgleord:

mode choice, cycling, walking, short trips by car, traffic planning

Resumé

Formålet med dette paper er at belyse mulighederne for at få en større del af de korte ture i bil afviklet til fods eller på cykel for herigennem at opnå en miljø- og sundhedsmæssig gevinst. I projektet er opstillet en logistisk valgmodel, der anvendes til at belyse, hvilke forhold, der især har betydning for at vælge gang og cykel, og hvor meget forskellige virkemidler kan fremme gang og cykeltrafik frem for korte rejser i bil som fører. Desuden beskrives de faktorer, der har størst betydning for valg af cykel og gang henholdsvis bil på rejser på op til 22 km. Især bakker og temperatur viser sig at have betydning, ud over bilejerskabet. Af socioøkonomiske forhold har især antallet af børn betydning. Der belyses yderligere effekten af diverse virkemidler til at fremme overflytning af korte bilture til gang og cykel. Undersøgelsen viser, at virkemidler, der forbedrer cyklisters rejsehastighed og øger bilisternes tidsforbrug og omkostninger, vil påvirke konkurrenceforholdet væsentligt. Det samlede potentiale for overflytning vil være mellem 12 og 16 % af bilrejserne på korte rejser, svarende til 11⁄2-21⁄2 % af den samlede biltrafik. De sundhedsmæssige effekter vil være procentvist større med lavere dødelighed til følge, fordi flere vil cykle – især på daglige ture til arbejde. Men at opnå så positive resultater vil forudsætte en meget omfattende indsats for ændring af byernes trafikarealer.

Downloads

Publiceret

31-12-2008

Citation/Eksport

Christensen, L., & Jensen, T. (2008). Potentiale for overflytning af korte bilture til cykel og gang. Artikler Fra Trafikdage På Aalborg Universitet, 15(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v15i1.5368

Nummer

Sektion

Trafikpolitik og organisation – Klima og planlægning