Passagerincitamenter i bustrafik – arbejdet i praksis
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v16i1.5433Nøgleord:
Movia, 150S, 173E, incentive contractResumé
Gennem de seneste år har den kollektive bustrafik i Hovedstadsområdet mistet mange passagerer til trods for investeringer i den kollektive trafik. Siden udliciteringen af bustrafikken i 1990’erne har der været et klar opdeling af ansvaret mellem operatør og trafikselskab. Afregningen med operatørerne har været efter et bod- og bonussystem, uden skelen til antallet af kunder i bussen.
Arriva henvendte sig i 2007 til Movia med et tilbud om at indgå i et forsøg, hvor Arriva mod at få andel i stigende passagerindtægter fra flere påstigere ville medvirke til at udvikle en ny form for samarbejde, i første omgang mellem operatør og trafikselskab. I Helsingborg har kommunen og Arriva på baggrund af miljø- og trængselsproblemer indgået en lignende aftale, hvor målet er en fordobling af passagertallet i løbet af 10 år. Resultaterne af dette samarbejde har indtil nu været meget positive.
I et samarbejde mellem de 6 involverede kommuner, Movia og Arriva udvikledes en samarbejdsaftale for et forsøg med incitamentskontrakter, som blev underskrevet 1. juni 2008. Aftalen omfatter linjerne 150S og 173E, som kører fra Nordsjælland til Nørreport via Helsingør og Lyngbyvejen – i alt igennem 6 kommuner. Langs linjen ligger en række større og mindre virksomheder, indkøbsmuligheder, skoler, gymnasier, en forskerpark og DTU. Linjen havde i 2007 årligt 3,6 mio. passagerer, 23 busser tilknyttet og i alt 58.000 vogntimer.
Dette paper beskriver arbejdet med linje 150S og 173E på det praktiske plan, fra d. 1. juni 2008 og frem til nu.