Energi- og CO2-mæssige effekter af afgiftsændringen i april 2007

Forfattere

  • Rasmus Gravesen TetraPlan A/S

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v16i1.5434

Nøgleord:

danish vehicle taxes, changed taxation, energy use, CO2 emission

Resumé

Afgifterne på person- og varebiler blev ændret i april 2007. I dette paper præsenteres projektets hovedresultater inklusive de foreløbige energi- og CO2-mæssige effekter af afgiftsændringen.

Samlet set – en mindre omlægning med en mindre effekt
Alt i alt virker afgiftsændringen efter hensigten, idet de private bilisters CO2-udledning mindskes. Dog er effekten begrænset, da der ikke er tale om en fundamental omlægning af bilafgifterne. Bilens pris spiller en væsentlig rolle for folks valg af bil. Differentieringer af afgifter efter energiforbrug og CO2-udledning indeholder et stort potentiale, idet ændringer i prisen kan få tre ud af fire bilkøbere til at vælge en mere brændstoføkonomisk bil. Bilkøberne bakker desuden op om, at bilafgifterne i endnu højere grad bør afspejle bilernes energiforbrug og CO2-udledning samt at afgifterne bør omlægges fra køb til brug af bil.

Downloads

Publiceret

31-12-2009

Citation/Eksport

Gravesen, R. (2009). Energi- og CO2-mæssige effekter af afgiftsændringen i april 2007. Artikler Fra Trafikdage På Aalborg Universitet, 16(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v16i1.5434