Byens cykelgade – Jernbanegade, Næstved
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5741Nøgleord:
cyclists, cycle street, evaluation, before and after studies, NæstvedResumé
I 2010 søgte Næstved Kommune om tilskud fra Cykelpuljen til Næstveds Cykelbyprojekter. Kommunen fik tilsagn om støtte fra puljen bl.a. til projektet "Byens cykelgade - Jernbanegade".
I første fase af projektet blev en del af Jernbanegade ændret fra en trafikvej til en cykelgade, hvor al trafik skal foregå på cyklisternes præmisser.
Formålet med projektet er at fremme cyklismen i Næstved by, herunder specifikt mellem Næstved Station og bymidten.
Ændringerne var færdige i slutningen af maj 2013. Denne artikel omhandler evaluering af første fase. Resultaterne viser for kørsel i begge retninger efter ombygningen, at:
- Der i gennemsnit kører godt 2.100 køretøjer pr. dag
- Gennemsnitshastigheden for alle køretøjer er på 25 km/t
- 79 % af førerne overholder de 30 km/t kommunen anbefaler
- 99,8 % af førerne overholder 50 km/t
- Der i gennemsnit er 316 cyklister og knallertkørere pr. dag.
Generelt set viser resultaterne fra før-perioden, sammenholdt med efter-perioden, at antal køretøjer er faldet, de højeste hastigheder (85 %-fraktilen) er faldet, der er kommet flere cyklister i Jernbanegade, og at cyklisterne føler sig mere trygge ved at færdes i gaden. Dermed er der en tendens til at cyklisternes forhold er forbedret.
Evaluering af et enkelt projekt giver ikke en klar anbefaling om, at etablering af cykelgader generelt kan anvendes, men resultaterne viser en tendens til at tiltaget i Næstved er vellykket, idet det har givet bedre forhold for cyklisterne.
Yderligere formidling af projektet vil kunne betyde, at antal cyklister stiger yderligere og har vist sig at reducere problemer med ulovligt parkerede køretøjer.