Letbane på Frederikssundsvej

Forfattere

  • Søren Elle Center for byudvikling, Økonomiforvaltningen, Københavns Kommune
  • Jacob Lundgaard Center for byudvikling, Økonomiforvaltningen, Københavns Kommune

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5754

Nøgleord:

light rail, Copenhagen

Resumé

I juni 2012 besluttede Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune at igangsætte en undersøgelse af en letbane. Letbanen skulle forbinde den kommende letbane i Ring 3 med metrosystemet via Frederikssundsvej.

Københavns Kommune har derfor i samarbejde med Metroselskabet, Movia, Cowi, Tetraplan og Viatrafik undersøgt, hvordan en letbane kan etableres på strækningen.

Undersøgelserne leverer et bud på linjeføring af letbanen, hvordan der kan opnås plads til letbane, biler, cykler, fodgængere, p-pladser, byrum, og detailhandel, hvor mange passagerer letbanen får, hvordan trafikken kan afvikles, hvad letbanen vil koste at anlægge, hvad den vil koste at drive, hvordan byrummene kan tilpasses, hvordan p-pladserne og vejtræerne påvirkes, hvad miljøeffekten vil være mv.

I præsentationen på Trafikdage vil resultaterne af undersøgelserne blive gennemgået. På baggrund heraf kan det bl.a. drøftes, hvilke udfordringer etablering af en letbane møder, når den skal indpasses i snævre vejforløb med mange bymæssige funktioner.

Downloads

Publiceret

31-12-2014

Citation/Eksport

Elle, S., & Lundgaard, J. (2014). Letbane på Frederikssundsvej. Artikler Fra Trafikdage På Aalborg Universitet, 21(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5754