Oplæg til Syddansk banestrategi
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5816Nøgleord:
railway, one hour model, strategy, running time, travel time, capacityResumé
I de seneste 10-15 år er der kommet mere fokus på banen og dens rolle i samfundet, end der har været tidligere. Det skyldes flere faktorer, ikke mindst en omlægning i transportpolitikken – ikke bare i Danmark – men i det meste af Europa, idet tidligere tiders skiftende kortsigtede fokus på vej og bane er smeltet sammen til, at der skal satses mere bredt på alle transportformer. Det giver alt i alt en mere langsigtet og sammenhængende transportpolitik.
Hertil kommer, at banen efterhånden er ved at stå stærkt i konkurrencen med andre transportformer, fordi:
- Banen bliver opgraderet til hurtigere kørsel, dvs. der opnås kortere transporttider
- Der er stigende trængsel på vejene
Et supplerende element, der gør banen til en attraktiv spiller i transportbilledet, er, at på relativt kortere afstande (dvs. op til 2-3 timers kørsel på bane) er banen en alvorlig konkurrent til flytransport, hvilket blandt andet skyldes komfort sammenholdt med det faktum, at banetransporter oftest foregår fra bycentrum til bycentrum, dvs. derfra og dertil, hvor den store andel af rejsende starter fra eller slutter rejsen.
Der har været et stadigt stigende fokus på banen fra starten af 00 ́erne og frem til i dag. Skiftende regeringer har indgået brede politiske aftaler, der har til formål at styrke banen gennem en række konkrete tiltag.
For Region Syddanmark udestår der dog stadig afklaring af nogle vigtige problemstillinger, såsom hvordan bliver Sønderjylland en del af timemodellen og bør der arbejdes for en for en fælles station i Trekantområdet, og hvor bør den i givet fald placeres?