De trafikale effekter af selvkørende biler

Authors

  • Christian Juul Würtz Vejdirektoratet

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5827

Keywords:

automated vehicles, AV

Abstract

Der er mange bud på, hvornår den selvkørende bil for alvor slår igennem, men det er sikkert, at de bliver en del af den fremtidige trafik.

Udbredelsen af selvkørende biler kommer til at betyde meget for, hvordan vi transporterer os og dermed hvordan vi fremadrettet skal planlægge investeringer i ny infrastruktur og den generelle trans-portplanlægning. Det kommer til at betyde noget for behovet for veje og parkeringspladser. For at planlægge den fremtidige infrastruktur, skal vi kunne inddrage effekterne af selvkørende biler i den fremtidige samfundsmæssige prioritering af infrastrukturprojekter, også selvom udviklingen og udbredelsen af bilerne er behæftet med stor usikkerhed.

I Vejdirektoratet har vi derfor igangsat en række aktiviteter, der er rettet imod at gøre den fremtidige planlægningsindsats parat til at inkludere selvkørende biler. Der er gennemført beregninger med de to mest oplagte værktøjer vi har til rådighed i dag. Fremadrettet vil vi så vidt muligt beskrive udbredelsen af selvkørende biler i en række scenarier. For herved at bygge rammen om det første bud på, hvad selvkørende biler kan betyde for trafikken, herunder estimere hvilke forudsætninger der kan ændres i modelberegningerne, så de afspejler den fremtidige udvikling inden for nye teknologier.

Aktiviteterne er endnu ikke afsluttede, men vi vil her gennemgå de indledende beregninger som har givet os et første indblik hvad selvkørende biler kan betyde for den samlede planlægning fremadrettet.

Downloads

Published

31-12-2015

How to Cite

Würtz, C. J. (2015). De trafikale effekter af selvkørende biler. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 22(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5827