Erfaringer fra projekt 5C

Forfattere

  • Søren Halkier Trafikselskabet Movia

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.6056

Nøgleord:

BRT, BHLS, bus design, accessibility, way, cityline

Resumé

Den 23. april 2017 blev linje 5A, som siden 2002 har været Danmarks travleste buslinje målt både i bustimer og i antal passagerer, erstattet af den nye linje 5C (Cityline). Med overgangen fra 5A til 5C gik man fra almindelige 13,7m dieselbusser til CO2-neutrale 18,75m ledbusser med frit flow. Samtidig blev linjen forlænget til Herlev for herved både at sikre en direkte, kollektiv forbindelse til Herlev Hospital samt på længere sigt at koble byens største buslinje direkte til den kommende letbane i Ring 3.

Forventningerne til projektet var bl.a., at der skulle opnås en passagervækst som følge af rejsetidsbesparelser samt forlængelse af linjen, ligesom det var forventningen, at der kunne opnås en mere smidig drift. Den nye linje 5C har imidlertid været udfordret på en række parametre ifbm. driftsstarten, som har gjort det svært at indfri projektets målsætninger.

Downloads

Publiceret

31-12-2018

Citation/Eksport

Halkier, S. (2018). Erfaringer fra projekt 5C. Artikler Fra Trafikdage På Aalborg Universitet, 25(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.6056