Hvordan opnås bedre samspil mellem stat og kommuner i transportens omstilling?
Udvidet resumé
DOI:
https://doi.org/10.54337/ojs.td.v30i.7960Resumé
I Danmark og flere andre lande står transport nu for omkring 30% af drivhusgasudledningen, med voksende tendens. Lokalt er transportens andel nogle steder endda endnu højere, og lokale myndigheder over alt i verden har derfor taget fat på den grønne omstilling af transporten. I Danmark sker det i høj grad som led i DK2020-klimahandlingsplanerne. Men det er vigtigt at den lokale indsats understøttes af og koordineres med nationale mål og tiltag; ellers kan omstillingen blive både langsommelig og svær. CONCITO har derfor sammen med Professor Greg Marsden fra University of Leeds i England undersøgt og sammenlignet samspillet mellem staten og kommunerne i transportens klimaomstilling i hhv. Storbritannien, Sverige og Danmark. Analysen viser, at der er mange måder hvorpå indsatsen for grøn omstilling af transporten forsøges koordineret. Frivillige initiativer som det danske DK2020 kan fx spille en vigtig rolle i samordning af viden, metoder og procedurer. De statslige rammer har dog stor betydning for om og hvordan viden kan omsættes i handling. Analysen viser at både Sverige og Storbritannien anvender systematiske nationale strategier for at styrke den kommunale indsats for bæredygtig transport, mens indsatsen ikke i samme grad koordineres og samordnes i Danmark. Vi opstiller på den baggrund fire anbefalinger til bedre samspil mellem stat og kommuner, som især er rettet mod den danske kontekst.