Forenklet zonestruktur i den kollektive trafik i Storkøbenhavn

Artikel

Forfattere

  • Uffe Nielsen Metroselskabet
  • Erik Kalmar Møller Jensen Metroselskabet

DOI:

https://doi.org/10.54337/ojs.td.v31i.8711

Resumé

Ekspertudvalget for kollektiv mobilitet arbejder bl.a. for at afdække mulige modeller for, hvordan takststrukturen kan indrettes med henblik på at få flest muligt til at vælge kollektive transporttilbud. Det er særligt vigtigt, at flere vælger den kollektive trafik i Storkøbenhavn, hvor trængslen på vejene er mest markant.
Der er evidens for, at kompleksitet i priser og billetudbud kan afholde kunder fra at bruge den kollektive trafik. I international sammenligning er zonestrukturen i Storkøbenhavn imidlertid relativt kompleks, og det kan derfor være værd at se på mulige forenklinger heraf.
I denne artikel analyseres én mulig version af en sådan forenkling. Det konkluderes på baggrund af foretagne modelberegninger samt internationale erfaringer, at en sådan forenkling har potentiale til at kunne øge anvendelsen af kollektiv trafik i Storkøbenhavn. Den præsenterede version af en forenkling af zonestrukturen er samlet set prisneutral, men dette dækker over, at nogle kunder vil opleve prisstigninger og andre prisfald. Kunderne der vil opleve prisfald vil primært rejse på distancer, hvor bilen i dag har relativt høj markedsandel, mens kunderne der vil opleve prisstigninger, primært vil rejse på relativt korte distancer.

Downloads

Publiceret

05-08-2024

Citation/Eksport

Nielsen, U., & Kalmar Møller Jensen, E. (2024). Forenklet zonestruktur i den kollektive trafik i Storkøbenhavn: Artikel. Artikler Fra Trafikdage På Aalborg Universitet, 31. https://doi.org/10.54337/ojs.td.v31i.8711