Hvad har betydning for udviklingen i cyklingen?

Analyse af brug af cykel på ture i transportvaneundersøgelsen 1996-2013.

Authors

  • Thomas A. Sick Nielsen DTU Transport
  • Ismir Mulalic DTU Transport
  • Hjalmar Christiansen DTU Transport

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5808

Keywords:

biking, cycling, drivers, trend, development, cities

Abstract

Beskrivende analyser har peget på faldende cykelandel igennem de sidste 20 år og tiltagende geografiske forskelle. Paperet søger verifikation af disse forhold ved at inddrage og kontrollere for et større sæt af faktorer, der kan have betydning for cyklingen. Resultaterne bekræfter at der er en alt-andet-lige negativ tendens i cyklingen over tid. Der er også sammenhænge mellem cykling og køn og alder, indkomst, bystørrelse, regional placering, ugedag, boligform, boligejerskab, beskæftigelse, ugedag, og vejret. Analyserne er med til at give et nyt billede af hvad der sker med cyklingen over tid – herunder de ændrede geografier for cykling hvor befolkningen i de de store byer i stigende grad cykler, mens cyklingen i kant og oplandsområderne er vigende. Data og analyser kan også give et afsæt for at vurdere betydningen af større kampagner eller nationale programmer som f.eks. cykelpuljen.

Downloads

Published

31-12-2015

How to Cite

Nielsen, T. A. S., Mulalic, I., & Christiansen, H. (2015). Hvad har betydning for udviklingen i cyklingen? Analyse af brug af cykel på ture i transportvaneundersøgelsen 1996-2013. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 22(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5808