Borgarlínan – samfundsøkonomisk analyse af en ny BTR-løsning i Reykjavík

udvidet resumé

Authors

  • Meta Reimer Brødsted
  • Lárus Ágústsson
  • Leise Neel Pihl

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v27i1.6199

Abstract

formålEn samfundsøkonomisk analyse af etablering af den første BRT-linje (Bus Rapid Transit) i hovedstadsområdet i Island forventes at ligge klar inden sommerferien. Analysen bygger på resultater fra en trafikmodel, der parallelt er under udarbejdelse for området. Modellen skal bruges som et værktøj til at analysere trafikale konsekvenser af ændringer i vejnettet og byudviklingsprojekter, herunder betydning for trafiksikkerheden og støj og emissioner. Derudover udarbejdes et sæt islandske enhedspriser, der tillader at Island fremadrettet kan analyse infrastrukturprojekter i området konsekvent. Modellen og den samfundsøkonomiske analyse er et stort strategisk skridt for kommunerne i hovedstadsområdet til at forbedre grundlaget for politiske beslutninger. I denne artikel beskrives hvordan den samfundsøkonomiske analyse og trafikmodellen anvendes i forbindelse med etablering af en BRT - kaldet Borgarlínan - i den islandske Hovedstadsregion.

Downloads

Published

22-09-2020

How to Cite

Reimer Brødsted, M. ., Ágústsson, L., & Neel Pihl, L. . (2020). Borgarlínan – samfundsøkonomisk analyse af en ny BTR-løsning i Reykjavík: udvidet resumé. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 27(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v27i1.6199