Trafiksikkerhedsmæssige effekt af cykelbaner i kryds i byområder.
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v3i1.3987Palabras clave:
Bicycle, cycle lane, give away and traffic light controlled junction, before/after studies, evaluationResumen
I perioden 1992-94 gennemførte Vejdirektoratet en undersøgelse af den trafiksikkerhedsmæssige effekt af cykelbaner på strækninger mellem kryds i byområder, "Trafiksikkerhedseffekten af cykelbaner på strækninger mellem kryds i byområder". Her viste det sig at etableringen af cykelbaner medførte et fald i antallet af cykeluheld på 35 %. Som opfølgning på denne undersøgelse er cykelbaners sikkerhedsmæssige effekt i kryds studeret ved hjælp af en før/efter undersøgelse af uheld med personskade. Krydsene er placeret på de samme 37 strækninger, som er brugt i strækningsundersøgelsen. Der indgår i alt 251 kryds, hvoraf 34 er signalregulerede og 217 vigepligtsregulerede. Af de 217 vigepligtsregulerede kryds er 205 små T-kryds.
I undersøgelsen bruges personskadeuheld til at vurdere uheldsrisikoen ved forskellige udformninger af kryds i før- og efterperioden. De observerede efteruheldstal sammenlignes med de forventede efteruheldstal. De forventede efteruheldstal er beregnet udfra de observerede føruheldstal og korrigeret for den generelle uheldsudvikling. Den generelle uheldsudvikling er beregnet ud fra 268 kontrolkryds, hvor der ikke er anlagt cykelbane. Kontrolkrydsene er valgt således, at de ligner cykelbanekrydsene mest muligt.
Det kan konkluderes, at anlæg af cykelbaner ikke altid automatisk vil føre til en samlet reduktion af cykeluheld på vejstrækninger inkl. kryds. I nogle tilfælde kan der forekomme signifikante cykeluheldsstigninger i vejkrydsene af en sådan størrelse at den samlede effekt af at anlægge cykelbane udebliver eller i visse tilfælde bliver negativ. Det skyldes især et stigende antal cykeluheld i mindre vigepligtsregulerede T-kryds.