Undersøgelse af højklasset kollektiv transport i Aalborg
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4402Palabras clave:
traffic modelling, mode choice, trip length, road network, assignment, guided bud, light rail, railcar, effect evaluatio, Aalborg municipalty, KResumen
I forbindelse med revisionen af trafik- og miljøhandlingsplanen har Aalborg Kommune etableret et sam-arbejde med COWI og RAMBØLL om vurdering af effekterne af en indførelse af højklasset kollektiv trans-port i kommunen og herigennem bl.a. reducere behovet for en tredjevejforbindelse over Limfjorden. Under-søgelsen inddrog alternative byudviklingsplaner og vejnetsplaner og indeholdt:
• Udbygning af trafikmodellen for Aalborg Kommune
• Udarbejdelse af forslag til en sporbus og en nærbane
• Vurdering af effekterne af nærbane og sporbus i forhold til planlagt byudvikling og vejnetsplaner
• Vurdering af mulighederne for at understøtte den kollektive trafik gennem en ændret byudvikling.
I dette paper præsenteres forslagene til indførelse af en sporbus og en nærbane i Aalborg, de nye elementer i trafikmodellen til brug for undersøgelsen, samt de trafikale effekter af indførelsen af en sporbus henholdsvis en nærbane såvel som hovedresultater fra undersøgelsen.