Havnetunnel i København
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4454Palabras clave:
traffic model, transport model, harbour tunnel, logit model, Copenhagen, passenger model, freight model, SP surveyResumen
Artiklen præsenterer Havnetunneltrafikmodellen, der er trafikmodel til beregning af såvel person-som vare- og lastbiltrafik i Hovedstadsområdet. Modellen er udviklet i forbindelse med de aktuelle undersøgelser af en østlig havnetunnel i København set i sammenhæng med en trafikal fredeliggørelse af den indre by, og udgør en vide-reudvikling af Ørestadstrafikmodellen.
Havnetunneltrafikmodellen består af en personturs- og en vare/lastbiltursmodel samt en vej-valgsmodel.
Modelkomplekset er udviklet til bl.a. at kunne belyse de trafikale konsekvenser af brugerbetaling
og køproblemer på vejnettet, hvilket er nyt i forhold til tidligere trafikmodeller for Hovedstadsområdet.
Desuden indeholder modellen en egentlig vare/lastbiltursmodel for Hovedstadsområdet, hvilket heller ikke tidligere har eksisteret.
Til forskel fra en traditionel hierarkisk logitmodel er beregningen af benyttelsen af havnetunnelen
i modelkomplekset integreret i en stokastisk rutevalgsmodel, hvilket sikrer et mere konsistent
modelkompleks.
I forbindelse med opstillingen af modellen er der gennemført en RP-analyse og 2 større SP-interviewanalyser for henholdsvis persontrafikken og vare- og lastbiltrafikken omfattende i alt
340 interviews.