Energimæssige effekter af afgiftslempelser for personbiler.

Authors

  • Rasmus Gravesen TetraPlan A/S

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v15i1.5376

Keywords:

Car taxation, pruchase tax, energy consumptio, CO2 emission

Abstract

I dette projekt har vi undersøgt effekten af to forskellige former for lempelser i registreringsafgiften for personbiler:
a) den reducerede registreringsafgift for særligt energiøkonomiske biler (3-literbiler), den såkaldte Lupolov, der blev indført af energipolitiske hensyn i 2000

b) den reducerede registreringsafgift for personbiler, der er ombygget til varebiler på gule plader. Denne ordning har en lang historie og er ikke begrundet i energipolitiske hensyn

Projektets resultater viser, at en reduktion i registreringsafgiften i høj grad påvirker bilkøbernes valg af biltype og -model. Og dermed også energiforbruget og CO2-udledningen. Afgiftsreduktionen har dog ikke i sig selv væsentlig indflydelse på beslutningerne om køb af bil.

De afgiftsreducerede biltyper er blevet mere attraktive og ofte købt som bil nr. to. 3-literbilerne bruges mere, blandt andet til øget pendling og flere fritidsture. Det bliver dog mere end opvejet af det lave brændstofforbrug, så der samlet set er tale om en energibesparelse på 30 procent i forhold til tidligere.

Ejerne af varebiler på gule plader kører også mere end tidligere, og energiforbruget er specielt øget for de store 4-hjulstrukne varebiler på grund af et højere brændstofforbrug per km i forhold til tidligere.

Downloads

Published

31-12-2008

How to Cite

Gravesen, R. (2008). Energimæssige effekter af afgiftslempelser for personbiler. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 15(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v15i1.5376