Bybilen -Wanted dead or alive

Autores/as

  • Carl H. Nielsen Cleardrive A/S

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5698

Palabras clave:

one-way carsharing, Copenhagen, public transport, local anchorage, innovation and public institutions, bottom-up versus top-down

Resumen

'Bybilen - Wanted dead or alive' er fortællingen om kompleksiteten i at påvirke adfærd mellem privat innovation og samfundsdrevne transport institutioner.
Artiklen er skrevet til Trafikdagene i Aalborg 2013 og handler om et bybilskoncept kaldet Tuxi, som Cleardrive A/S har udviklet over 30 måneder og forsøgt at få sat på gaden i København. Se mere på www.tuxi.dk.

Baggrunden for historien er, at vi vil vise kompleksiteten i at tiltrække kapital og offentlig støtte til et privat projekt der vil bidrage til en delløsning af bl.a. trængsel, bilernes dominans i byrummet og dårlig luft kvalitet. Konklussionen er at projektet er for kommercielt til umiddelbart at få offentlig støtte og for samfundsorienteret til at være interessant for venture kapital.

Men hvorfor lykkes bybilsystemer i udlandet? Både Paris, Amsterdam, Bruxelles, Berlin og Hamburg er europæiske eksempler på at bybilsystemerne buldrer frem - for slet ikke at tale om USA.

Er der strukturelle problemer med at lave innovative transport løsninger i Danmark?

Descargas

Publicado

31-12-2013

Cómo citar

Nielsen, C. H. (2013). Bybilen -Wanted dead or alive. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 20(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5698