Analyse af elbilers forbrug

Autores/as

  • Ove Andersen Institut for Datalogi, Aalborg Universitet
  • Benjamin B. Krogh Institut for Datalogi, Aalborg Universitet
  • Kristian Torp Institut for Datalogi, Aalborg Universitet

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5773

Palabras clave:

electric vehicle, GPS, CAN bus, energy consumption, EV

Resumen

Det er et mål for EU at opnå en kraftig reduktion i udledningen af CO2 fra transportsektoren. Elbiler kan være en af måderne at opnå dele af denne reduktion fordi det er muligt at oplade elbiler med strøm fra vedvarende energikilder så som vindmøller. En væsentlig udfordring med at erstatte brændstofbiler med elbiler er, at elbilerne har en betydelig kortere rækkevidde. Denne artikel anvender GPS data fra 164 elbiler og 447 brændstofbiler til at undersøge om der er forskelle på, hvordan elbiler og brændstofbiler anvendes og hvilke hastigheder de kører med. Herudover anvendes forbrugsdata (CAN bus data) fra elbiler til at vurdere på den faktiske rækkevidde for disse biler. Hovedkonklusionerne er, at ture i elbiler generelt er lidt kortere, at elbiler kører lidt stærkere i byerne, men betydeligt langsommere på motorvejene. For rækkevidden af elbiler konkluderes det, at dette er meget afhængigt af årstiden (temperaturen) og spænder fra 77 km (vinteren) til 130 km (sommeren) for den type af elbiler undersøgt i denne artikel.

Descargas

Publicado

31-12-2014

Cómo citar

Andersen, O., Krogh, B. B., & Torp, K. (2014). Analyse af elbilers forbrug. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 21(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5773