Spøgelsescyklisme – Udbredelse, kendetegn og risiko

Artikel

Authors

  • Michael W. J. Sørensen Via Trafik
  • Anette Jerup Jørgensen Københavns Kommune
  • Simone D. Thomsen Skanderborg Kommune
  • Maria H.Kristensen Via Trafik
  • Mathias H. Feldens Via Trafik
  • Morten G.L. Jensen Via Trafik

DOI:

https://doi.org/10.54337/ojs.td.v29i1.7440

Abstract

En spøgelsescyklist er en cyklist, som ulovligt cykler mod færdselsretningen, dvs. i den forkerte side af vejen på veje med to eller flere kørespor. I dette projekt er spøgelsescyklister inddelt i grønne, gule og røde spøgelsescyklister, som er cyklister, som cykler hhv. kort (under 50 m), mellemlangt (50-500 m) og langt (over 500 m) mod færdselsretningen. Betegnelsen spøgelsescyklist er inspireret af spøgelsesbilist, som er en bilist, der kører mod færdselsretningen. Spøgelsesbilisme har fået stor opmærksomhed i mange år, mens opmærksomheden mod spøgelsescyklisme har været begrænset. I denne artikel har vi derfor rettet opmærksomheden mod netop spøgelsescyklisme.
Formålet med projektet har været at udforske spøgelsescyklistfænomen nærmere, og konkret at undersøge 1) hvor mange de er, 2) hvornår de findes, 3) hvor de findes, 4) hvem de er, 5) hvorfor de findes, 6) hvor farlige de er og 7) hvordan antallet kan reduceres. For at undersøge disse delmål har vi foretaget 1) litteraturstudie af danske og udenlandske studier, erfaringer og tiltag, 2) analyse af 21 stræknings- og krydstællinger af cykeltrafik i København og Aarhus, 3) registrering af kendetegn og adfærd for 750 spøgelsescyklister i Aarhus, 4) videooptagelse og -analyse på fem lokaliteter i Aarhus, 5) stopinterview i trafikken af 50 spøgelsescyklister i Aarhus, og 6) landsdækkende web-spørgeundersøgelse blandt 1010 repræsentativt udvalgte danske trafikanter.

Downloads

Published

26-09-2022

How to Cite

Sørensen, M. W. J., Jerup Jørgensen, A., Thomsen, S. D., H.Kristensen, M., Feldens, M. H., & Jensen, M. G. (2022). Spøgelsescyklisme – Udbredelse, kendetegn og risiko: Artikel. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 29(1). https://doi.org/10.54337/ojs.td.v29i1.7440